Specialiųjų ugdymo poreikių turinčių vaikų ugdymas karjerai
Informacija
Tikslinė grupė: Karjeros specialistams
Vykdymo platforma: Mukis
Programos aktualumas
Lietuvos švietimo dokumentuose teigiama, kad įtraukusis ugdymas – kokybiškas ugdymas kiekvienam mokiniui, kuris sietinas su individualizuotu kiekvieno mokinio ugdymu, atitinkančiu kiekvieno vaiko ugdymosi galias ir poreikius. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymąsi reglamentuojantys teisiniai dokumentai sudaro palankias sąlygas kiekvienam mokiniui ugdytis pagal jų poreikius ir galimybes bendrojo ugdymo mokyklose, užtikrinant švietimo pagalbą, lygias galimybes ir ugdymosi prieinamumą. Tokios pačios galimybės turėtų būti sudarytos ir organizuojant vaikų turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių ugdymą karjerai. Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencija (2006), Europos Tarybos numatyti strateginiai teisingumo švietime įgyvendinimo uždaviniai reglamentuoja įtraukiojo ugdymo principais grįstą švietimo politiką. Nacionalinė švietimo agentūra įvardyja šiuos įtraukiojo ugdymo kokybės skatinimo principus, kurie labiau pritaikomi mokyklos lygmeniui: pagarba mokinių nuomonei, aktyvus mokinių dalyvavimas, teigiamos mokytojų nuostatos, mokytojų įgūdžiai atsižvelgiati į kiekvieno poreikius, lyderystė mokykloje, įvairių žinybų paslaugų dermė.
Įtraukiojo ugdymo samprata skirtingose šalyse bei kultūrose suvokiama ir įgyvendinima sirtingai. Bendrosios jo vystymo kryptys apibrėžtos Salamankos deklaracijoje (UNESCO, 1994). Booth ir Ainscow (2002) įtraukties konceptą apibrėžia trimis dimensijomis: 1) įtraukioji mokyklos bendruomenės kultūra; 2) įtraukioji švietimo politika; 3) įtrauki ir visiems priderinta ugdymo praktika. Tuo tarpu kitose šalyse, kaip antai Norvegijoje, įtraukusis ugdymas suprantamas kaip reiškinys, apimantis: 1) aplinkos pritaikymo ir administravimo dimensiją; 2) socialinę dimensiją; 3) akademinių žinių ir kultūrinę dimensiją (Nilsen, 2017). Moksliniai tyrimai, analizuojantys įtraukiojo ugdymo komponentus, atskleidžia, kad jų realizavimas yra nevienareikšmis.
Įtraukiojo ugdymo realizavimo procesai Lietuvos mokyklose iškėlė papildomus iššūkius ugdymo karjerai sistemai – kaip padėti mokiniui, jaunam žmogui pasirengti ir prisitaikyti prie greitai kintančio darbo pasaulio. Darbo rinka kelia didelius reikalvimus, kurių nederėtų vienareikšmiškai pritaikyti žmonėms, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Mokiniams su specialiaisiais ugdymosi poreikiais būdinga specifinė raida ir atitinkami poreikiai įsitraukiant į profesinę veiklą. Šiuo atveju turėtų būti susitelkiama į profesinę ir socialinę įtrauktį, kuri ypač svarbi ne tik mokiniui, turiančiam specialiųjų ugdymosi poreikių, bet ir kitiems visuomenės nariams.
Programos tikslas – tobulinti asmenų, teikiančių karjeros paslaugas, kompetencijas planuoti ir organizuoti karjeros paslaugas švietimo įstaigoje remiantis įtraukiojo ugdymo principais ir sudarant sąlygas mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdytis karjeros kompetencijas, būtinas sėkmingam mokymosi krypties, profesijos ir / ar darbinės veiklos pasirinkimui, perėjimui iš įtraukiosios mokymo aplinkos į darbinę aplinką, tolesnei profesinei raidai ir mokymuisi visą gyvenimą.
Programos uždaviniai
- Suteikti žinių apie įtraukiojo ugdymo sampratą, prielaidas ir realizavimo galimybes bendrojo ugdymo mokyklose.
- Suteikti žinių apie mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, įtraukiojo ugdymo karjerai organizavimą.
- Suteikti žinių apie karjeros specialisto vaidmenį įtraukiojo ugdymo kontekste.
- Formuoti praktinius įgūdžius būtinus mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo karjerai tikslų ir turinio modeliavimui, paslaugų kokybės vertinimui.
- Formuoti įgūdžius ir tobulinti gebėjimus kuriant sistemą ir parenkant metodus mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, karjeros kompetencijų ugdymui.
Programos paskirtis
Programa rekomenduojama asmenims, teikiantiems karjeros paslaugas: bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams / vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams, specialiesiems pedagogams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.
Rekomenduojama šią programą rinktis išklausius tokias kvalifikacijos tobulinimo programas kaip "Mokinių ugdymas karjerai", "Priešmokyklinis ugdymas karjerai".
Programos kodas - 213003790
Programos apimtis. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų).
Programos turinys. Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai:
1. Įtraukaus ugdymo samprata, prielaidos ir realizavimo galimybės bendrojo ugdymo mokyklose.
2. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, įtraukaus ugdymo organizavimas.
3. Karjeros specialisto vaidmuo įtraukaus ugdymo kontekste.
4. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymas karjerai: tikslai, turinio modeliavimas, paslaugų teikėjai, pagalbos kokybė planuojant karjerą.
5. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, karjeros kompetencijų ugdymo ypatumai: sistemos kūrimas ir metodai.
Planuojama programos pradžia - 2023 m. gruodžio mėn.