Profesinės veiklos tyrimu grįsta karjeros specialisto praktika
Informacija
Tikslinė grupė: Karjeros specialistams
Vykdymo platforma: Mukis
Pristatomasis video
Programos aktualumas
Kvalifikacijos tobulinimo programa (toliau – Programa) „Profesinės veiklos tyrimu grįsta karjeros specialisto praktika“ skiriama patyrusiems karjeros paslaugų teikėjams, sukaupusiems didelę nefragmentinę karjeros paslaugų teikimo švietimo įstaigoms patirtį. Programa taip pat rekomenduojama kitiems karjeros paslaugų teikėjams: priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo ir profesinių mokyklų mokytojams, švietimo pagalbos specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams, specialiesiems pedagogams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams, profesijos mokytojams, siekiantiems tobulinti šios srities kompetencijas.
Viena iš svarbiausių karjeros specialisto veiklos siekiant tobulinti savo praktiką sričių yra veiklos savianalizė. Tai pabrėžiama Pedagogo profesijos kompetencijų aprašo projekte (2022) ir Karjeros specialistų išsilavinimo ir profesinių žinių reikalavimų apraše (Dėl karjeros specialistų išsilavinimo ir profesinių žinių reikalavimų aprašo patvirtinimo, 2022 m. balandžio 25 d., Nr. V-617). Profesinės veiklos tyrimo kompetencija priskiriama didaktinių kompetencijų grupei, siejama su mokėjimu metodiškai vertinti, analizuoti savo vykdomą veiklą ir gautus profesinės veiklos rezultatus. Veiklos tyrimas, kaip tyrimo strategija, orientuotas į profesinės veiklos ištyrimą (Kemmis, Taggart, 2005). Savo turiniu jis yra refleksyvus, todėl skatina apmąstyti, įvertinti, keisti savo, kaip karjeros paslaugų teikėjo, veiklos praktikas, ieškoti tobulesnių ir efektyvesnių veiklos modelių ir sprendimo būdų (Pollard, 2002; Lewin, 2007; Vaughan ir Burnaford, 2016). Atliktų tyrimų analizė (Navickienė, Tandzegolskienė, 2011; Vaitulionienė, Augienė, 2019) rodo, kad išaugo poreikis karjeros paslaugų teikėjams atlikti ne tik savo veiklos tyrimą, bet ir aktyviai dalyvauti klasės, mokyklos ir (arba) bendruomenės veiklos tyrimuose. Todėl veiklos tyrimas karjeros paslaugų teikėjams dėl funkcijų ir vaidmenų gausos įgauna ypatingą reikšmę (Dėl Ugdymo karjerai programos patvirtinimo, 2014 m. sausio 15 d., Nr. V-72).
Atlikus profesinės veiklos tyrimą ir apmąstant gautus rezultatus konkreti praktinė veika konceptualizuojama ir teoretizuojama. Tai būtina profesinio tobulėjimo prielaida (Kemmis, McTaggart, 2005). Todėl labai svarbu suprasti, kaip karjeros paslaugų teikėjo inicijuojami ir atliekami tyrimai prisideda prie karjeros paslaugų švietimo įstaigoje tobulinimo ir plėtros (Carboni, Wynn, McGuire 2007; Johnson, 2011; Ado, 2013). Pripažįstama, kad veiklos tyrimai yra tiltas tarp teorijos ir praktikos, karjeros paslaugų teikėjui jie suteikia galimybę keisti vidinį „aš" ir išorinį kontekstą (Szabo, Scott, Yellin, 2002). Atkreiptinas dėmesys, kad profesinės veiklos tyrimas labai vertingas tiems, kurie nusprendė mokytis iš savojo mokymo. Tai reiškia, kad veiklos tyrimas suteikia grįžtamąjį ryšį ir įprasmina karjeros paslaugų teikėjo veiklą bei skatina jį ieškoti savo praktikos tobulinimo sprendimų. Vadinasi, vienas iš būdų, padedančių veiksmingai dirbti, spręsti kiekvieno mokinio ir visos mokyklos bendruomenės karjeros problemas, – veiklos tyrimu grįsta karjeros specialisto praktika.
Programos tikslas – tobulinti tyrimo kompetenciją, diegti profesinės veiklos tyrimo strategiją karjeros specialisto praktikoje.
Programos uždaviniai
- Suteikti karjeros paslaugų teikėjui žinių apie profesinės veiklos tyrimo reikšmę jo praktikai ir tobulinti gebėjimus identifikuoti paslaugų teikimo problemas karjeros specialisto veikloje.
- Suteikti žinių apie profesinės veiklos tyrimo organizavimą, jo eigą ir formuoti praktinius įgūdžius taikyti veiklos tyrimą analizuojant ir vertinant savo profesinės veiklos rezultatus.
- Suteikti žinių apie pagrindinius profesinės veiklos tyrime taikomus kiekybinius duomenų rinkimo metodus ir ugdyti praktinius gebėjimus pasirinkti tinkamus šio tipo metodus konkrečioms problemoms spręsti, formuoti praktinius gautų duomenų analizavimo įgūdžius.
- Suteikti žinių apie pagrindinius profesinės veiklos tyrime taikomus kokybinius duomenų rinkimo metodus ir ugdyti praktinius gebėjimus pasirinkti tinkamus šio tipo metodus konkrečioms problemoms spręsti, formuoti praktinius gautų duomenų analizavimo įgūdžius.
- Tobulinti gebėjimus apmąstyti, apibendrinti gautus duomenis ir, jais remiantis, numatyti savo profesinės veiklos tobulinimo gaires.
Programos paskirtis
Programa rekomenduojama karjeros paslaugų teikėjams, sukaupusiems didelę nefragmentinę karjeros paslagų teikimo švietimo įstaigoms patirtį, taip pat kitiems karjerai paslaugų teikėjams: priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo ir profesinių mokyklų mokytojams, švietimo pagalbos specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams, specialiesiems pedagogams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams, profesijos mokytojams, siekiantiems tobulinti šios srities kompetencijas.
Rekomenduojama šią programą rinktis išklausius tokias kvalifikacijos tobulinimo programas kaip "Mokinių ugdymas karjerai", "Priešmokyklinis ugdymas karjerai", "Karjeros paslaugų švietimo įstaigoje įveiklinimas", "Tinklaveika karjeros paslaugų teikimo procese", "Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymas karjerai".
Programos kodas - 213003787
Programos apimtis. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų).
Programos turinys. Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai:
1. Profesinės veiklos tyrimo charakteristika.
2. Profesinės veiklos tyrimo organizavimas ir eiga.
3. Profesinės veiklos tyrime taikytinos kiekybinės duomenų rinkimo strategijos ir duomenų analizė.
4. Profesinės veiklos tyrime taikytinos kokybinės duomenų rinkimo strategijos ir duomenų analizė.
5. Profesinės veiklos tyrimo rezultatais grįstos karjeros paslaugų teikimo praktikos modeliavimas.
Planuojama programos pradžia - 2023 m. gruodžio mėn.