Paauglių motyvavimo planuotis karjerą strategijos

thumbnail

Informacija

Vykdymo platforma: Mukis

Teorinė dalis
30 ak. val.
Praktinė dalis
10 ak. val.

Pristatomasis video

Programos aktualumas 

Lietuvos švietimo sistema susiduria su reikšminga problema – mokiniai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) ir mokiniai iš nepalankaus socialinio ekonominio konteksto (SEK), patiria sunkumų dėl socialinių, ekonominių ar kultūrinių priežasčių, ribojančių jų galimybes pilnavertiškai dalyvauti ugdyme. Dėl to jie iškrenta iš bendrojo ir profesinio ugdymo proceso ir neįgyja kvalifikacijos (arba jos dalies), atitinkančios profesinį standartą.  

Sprendžiant šią problemą ypatingai svarbus švietimo pagalbos specialistų (socialinių pedagogų, specialiųjų pedagogų, psichologų, karjeros specialistų ir kt.) bendrojo ir profesinio ugdymo įstaigose bei profesinių mokymo įstaigų mokytojų, vaidmuo. Jie turėdami galimybę teikti mokiniams individualizuotas paslaugas, gali užtikrinti ugdytinių nepertraukiamą mokymosi procesą ir daryti įtaką profesiniams pasirinkimams.  

Programos tikslas 

Ugdyti švietimo pagalbos specialistų (socialinių pedagogų, specialiųjų pedagogų, psichologų, karjeros specialistų) ir profesinių mokymo įstaigų mokytojų kompetencijas efektyviai motyvuoti paauglius, ypač turinčius specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) ir esančius nepalankiame socialiniame ekonominiame kontekste (SEK), planuotis karjerą ir priimti sąmoningus profesinius sprendimus.  

Programa siekia formuoti holistinį specialistų požiūrį į paauglių karjeros orientavimą, suteikiant jiems žinių, gebėjimų ir praktinių įrankių:  

  • identifikuoti ir spręsti iškritimo iš švietimo sistemos problemas  
  • taikyti šiuolaikiškas motyvavimo strategijas ir metodus  
  • teikti mokinių poreikius atliepiančias švietimo paslaugas  
  • užtikrinti nepertraukiamą mokinių dalyvavimą ugdymo procese  
  • kurti efektyvius bendradarbiavimo modelius su mokiniais, jų šeimomis ir kolegomis.  

Galutinis programos tikslas – prisidėti prie įtraukaus švietimo kultūros formavimo ir mažinti paauglių, ypač pažeidžiamų grupių, iškritimo iš švietimo sistemos riziką. 

Programos uždaviniai 

  • Supažindinti su paauglių psichosocialine charakteristika: formuoti šiuolaikinį supratimą apie paauglių, ypač turinčių SUP ir iš nepalankaus SEK mokinių, raidos ypatumus, poreikius bei kylančius iššūkius ugdymo aplinkoje.  
  • Išmokyti iškritimo prevencijos ir motyvacijos didinimo metodų: pateikti efektyvius būdus identifikuoti rizikos veiksnius ir taikyti prevencijos priemones ankstyvoje stadijoje.  
  • Formuoti motyvavimo strategijų ir metodų arsenalą: suteikti praktinių įrankių, metodų ir priemonių paauglių motyvavimui mokytis ir siekti karjeros tikslų.  
  • Ugdyti švietimo pagalbos teikimo ir profesinio orientavimo kompetencijas: stiprinti specialistų gebėjimus teikti mokinių poreikius atliepiančias, poreikius atitinkančias paslaugas.  
  • Formuoti efektyvius bendradarbiavimo modelius: išmokyti kurti ir palaikyti produktyvų bendradarbiavimą su mokiniais, tėvais, kolegomis ir kitais specialistais.  
  • Plėtoti praktinius įgūdžius: užtikrinti, kad įgytos žinios būtų pritaikomos realioje profesinėje veikloje ir duotų konkrečių rezultatų. 

Programos paskirtis 

Kvalifikacijos tobulinimo programa skirta švietimo pagalbos specialistams, dirbantiems bendrojo ir profesinio ugdymo įstaigose, ir profesinių mokymo įstaigų mokytojams. Programa orientuota į mokinių, turinčių SUP ir iš nepalankaus SEK, motyvavimo planuotis karjerą strategijų išmokimą ir praktinį taikymą.  

Programos kodas –  

Programos apimtis

Programos trukmė – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų). 

Programos turinys

Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai: 

  1. Paauglių psichosocialinė charakteristika 
  2. Paauglių pasitraukimo iš švietimo sistemos prevencija ir mokinių motyvacijos didinimas 
  3. Paauglių motyvacija ir mokymosi strategijos 
  4. Švietimo pagalba ir profesinis orientavimas 
  5. Bendradarbiavimo su šeima ir bendruomene modeliai ir praktiniai įrankiai 

Programos moduliai

Modulio pavadinimas Trukmė Kaina Veiksmai Būsena
Modulis Nr. 1. Paauglių psichosocialinė charakteristika 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Paauglystė – dinamiškas ir sudėtingas žmogaus raidos etapas, pasižymintis intensyviais fiziniais, emociniais, socialiniais ir kognityviniais pokyčiais (Steinberg, 2017). Šiame amžiaus tarpsnyje formuojasi žmogaus tapatybė, stiprėja autonomija, ugdomas kritinis mąstymas ir socialiniai įgūdžiai, tačiau kartu didėja psichologinės gerovės pažeidžiamumas (Patton et al., 2016). 

Modulis Nr. 2. Paauglių pasitraukimo iš švietimo sistemos prevencija ir mokinių motyvacijos didinimas 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Ankstyvas mokinių pasitraukimas iš švietimo sistemos – sudėtingas reiškinys, apimantis ne tik akademinį atsilikimą, bet ir gilesnius emocinius, socialinius, ekonominius bei kultūrinius procesus. Šis reiškinys dažnai laikomas struktūrinės nelygybės indikatoriumi ir kelia susirūpinimą tiek nacionaliniu, tiek Europos lygmeniu, nes yra glaudžiai susijęs su jaunimo nedarbu, socialine atskirtimi ir ilgalaikiu neaktyvumu. 

Modulis Nr. 3. Paauglių motyvacija ir mokymosi strategijos 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Paauglių mokymosi motyvacija – tai daugialypis ir dinamiškas reiškinys, susiformuojantis nuolatinėje vidinių ir išorinių veiksnių sąveikoje (Ryan & Deci, 2000; Zimmerman & Schunk, 2011). Ją lemia tiek individualūs paauglio aspektai – tokie kaip asmeniniai tikslai, gebėjimas savarankiškai planuoti ir reguliuoti mokymąsi, pasitikėjimas savo jėgomis – tiek aplinkos veiksniai, tokie kaip emocinė parama iš mokytojų ir bendraamžių, ugdymo turinio prasmingumas bei platesnė socialinė ir ekonominė aplinka, kurioje mokinys mokosi ir gyvena (Ryan & Deci, 2000; Zimmerman & Schunk, 2011). Kaip jau aptarėme ankstesniuose moduliuose, paauglystė – tai laikotarpis, kuomet stipriai kinta mokinio tapatumas, vertybinės nuostatos ir savęs suvokimas, o tuo pačiu didėja poreikis autonomijai bei vidinei prasmei (Steinberg, 2017), tai glaudžiai siejasi ir su motyvacija. 

Modulis Nr. 4. Švietimo pagalba ir profesinis orientavimas 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Švietimo pagalbos ir profesinio orientavimo klausimai šiandien yra ypač aktualūs tiek nacionaliniu, tiek tarptautiniu mastu. Globalūs ekonominiai ir technologiniai pokyčiai, darbo rinkos struktūros kaita, spartus skaitmenizavimas bei socialinės įtraukties siekis reikalauja, kad kiekvienas paauglys turėtų ne tik prieigą prie kokybiško ugdymo, bet ir galimybes sąmoningai planuoti savo karjerą. Švietimo pagalbos specialistų veikla užtikrina, kad mokiniams būtų sudarytos sąlygos įveikti mokymosi, emocinius ir socialinius sunkumus, o profesinis orientavimas padeda jaunuoliams rasti ryšį tarp jų gebėjimų, interesų ir realių profesinių galimybių (OECD, 2024). 

Modulis Nr. 5. Bendradarbiavimo su šeima ir bendruomene modeliai ir praktiniai įrankiai 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Efektyvus šeimos, mokyklos ir bendruomenės bendradarbiavimas yra vienas iš esminių veiksnių, lemiančių mokinių akademinę sėkmę bei karjeros planavimo įgūdžių ugdymą (Epstein, 2011; Goodall & Montgomery, 2014). Tyrimai rodo, kad šeimų įsitraukimas turi įvairius lygius – nuo vienkrypčio informavimo iki bendrakūros, kuomet šeima kartu su pedagogais ir bendruomene tampa sprendimų priėmimo dalyviu (Deslandes & Bertrand, 2005; Hill & Tyson, 2009). Ypač reikšminga yra bendrakūros dimensija, kai sprendimų priėmimas neapsiriboja vien mokyklos bendruomene, bet įtraukia visus ugdymo proceso dalyvius. Tokiu atveju paauglys ne tik gauna paramą, bet ir įsitraukia kaip aktyvus savo karjeros planavimo dalyvis. Be to, tokios partnerystės ugdo socialinį kapitalą, plečia mokinių prieigą prie įvairių išteklių ir stiprina jų ryšį su visuomene (Sáinz et al., 2019; Williams, 2025).