Konsultavimo karjerai technologijos
Informacija
Mokinių amžiaus grupė: 1 - 2 kl.
Vykdymo platforma: Mukis
Programos aktualumas
Pastaraisiais dešimtmetį vyksta spartūs darbo rinkos pokyčiai, kuriuos skatina rinkų globalizacija, technologijų vystymasis, demografiniai veiksniai, o taip pat švietimo, mokymo ir užimtumo politikos bei sistemų pokyčiai, kurie reaguoja į poreikį išlaikyti aukštos kvalifikacijos darbo jėgą ir skatinti socialinę įtrauktį bei lygias galimybes. Kaip pabrėžia Guichard (2011) ir Savickas (2008), karjeros specialistų pagalba įvairaus amžiaus žmonėms yra labai svarbi, tačiau išlieka efektyvi tik tokiu atveju, jeigu karjeros specialistai reaguoja į pokyčius visuomenėje ir pritaiko savo darbo metodus, t. y. nuolat kelia kvalifikaciją. Sprendimai, susiję su asmens karjera, priimami visą gyvenimą, tad karjeros paslaugos yra aktualios mokymosi visą gyvenimą kontekste (Žin., 2008, Nr. 122-4647). Karjeros projektavimas yra reikšmingas, sprendžiant šių dienų aktualias užimtumo, darbo jėgos prisitaikymo prie rinkos sąlygų, verslumo, lygių galimybių problemas. Ilgalaikė mūsų valstybės pažanga priklauso nuo švietimo sistemos ir jos gebėjimo prisitaikyti prie kintančios aplinkos poreikių (Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, 2020). LR 18 vyriausybės programoje akcentuojama nacionalinės visus ugdymo lygmenis apimančios stiprios karjeros konsultavimo ir ugdymo karjerai sistemos kūrimas.
Siaurai karjeros konsultavimą galima apibūdinti kaip dvipusį, nešališką ir lankstų procesą, kurio metu specialistas atliepia kliento poreikius, palaiko priimant sprendimus, susijusius su gyvenimu, darbu ir tapatybe, padeda ieškant ir priimant sprendimus (pavyzdžiui, prioritetų ir tikslų nustatymas), dirba su klientais kuriant ir siekiant ilgalaikių tikslų, padeda keisti nuostatas ir skatina motyvaciją veikti. Akivaizdu, kad tai plataus kompetencijų spektro reikalaujantis darbas, kuris apima asmens pažinimą, konfidencialių ir nuoširdaus santykio mezgimą, įsigilinimą į kliento asmenybės ypatumus, kylančius iššūkius, gebėjimus, poreikius.
Mokyklos konsultantų įvairių darbo aspektų tyrimai rodo didžiulį specialistų poreikį tobulinti savo kvalifikaciją. Šis poreikis siejamas ne su atskiru konsultavimo proceso elementu ar aspektu, bet ir su teorinėmis žiniomis apie konsultavimą, ypač apie karjeros konsultavimą, ir apie karjeros valdymą, įsidarbinimą, karjeros modelius ir konsultavimo įgūdžių lavinimą (Pociūtė, B. & Bulotaitė, L. & Lazauskaitė-Zabielskė, J. (2019).
Programa bus naudinga visiems teikiantiems karjeros paslaugas specialistams: bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams. Programos dalyviai susipažins su karjeros paslaugų formomis, esminiais konsultavimo principais, įgis praktinių karjeros konsultavimo įgūdžių, gebės identifikuoti tipines karjeros konsultavimo problemas, išmoks jų įveikos būdų.
Programos tikslas – tobulinti programos dalyvių konsultavimo karjerai kompetencijas.
Programos uždaviniai
- Suteikti žinių apie karjeros konsultavimo paslaugų organizavimą, procesus, tipines problemas ir jų įveikos būdus bei formuoti šiuolaikinio konsultavimo karjerai sampratą.
- Formuoti praktinius įgūdžius pasirinkti tinkamą karjeros konsultavimo strategiją, būdus, technikas ir priemones atsižvelgiant į konkrečius tikslus, poreikius ir charakteristikas.
- Tobulinti gebėjimą atpažinti ir suprasti patiriamų iššūkių priežastis ir pasirinkti efektyvius jų įveikos metodus.
- Ugdyti gebėjimą rinkti, analizuoti ir vertinti duomenis apie konsultavimo kokybę ir rezultatus.
- Ugdyti emocinės sveikatos palaikymo, streso įveikos ir profesinio perdegimo prevencijos įgūdžius.
Programos paskirtis
Programa bus naudinga visiems teikiantiems karjeros paslaugas specialistams: bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.
Rekomenduojama šią programą rinktis išklausius tokias kvalifikacijos tobulinimo programas kaip "Mokinių ugdymas karjerai", "Priešmokyklinis ugdymas karjerai", "Karjeros paslaugų švietimo įstaigoje įveiklinimas", "Tinklaveika karjeros paslaugų teikimo procese", "Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymas karjerai".
Programos kodas - 213003784
Programos apimtis. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų).
Programos turinys. Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai:
1. Karjeros konsultavimo charakteristika.
2. Karjeros specialisto elgsena karjeros konsultavimo procese.
3. Konsultavimo procesas.
4. Karjeros konsultavimo technikos ir formos.
5. Stresas ir perdegimas karjeros specialisto veikloje.
Planuojama programos pradžia - 2023 m. lapkričio mėn.