Konsultavimo karjerai technologijos

thumbnail

Informacija

Mokinių amžiaus grupė: 1 - 2 kl.

Vykdymo platforma: Mukis

Teorinė dalis
30 ak. val.
Praktinė dalis
10 ak. val.

Programos aktualumas

Pastaraisiais dešimtmetį vyksta spartūs darbo rinkos pokyčiai, kuriuos skatina rinkų globalizacija, technologijų vystymasis, demografiniai veiksniai, o taip pat švietimo, mokymo ir užimtumo politikos bei sistemų pokyčiai, kurie reaguoja į poreikį išlaikyti aukštos kvalifikacijos darbo jėgą ir skatinti socialinę įtrauktį bei lygias galimybes. Kaip pabrėžia Guichard (2011) ir Savickas (2008), karjeros specialistų pagalba įvairaus amžiaus žmonėms yra labai svarbi, tačiau išlieka efektyvi tik tokiu atveju, jeigu karjeros specialistai reaguoja į pokyčius visuomenėje ir pritaiko savo darbo metodus, t. y. nuolat kelia kvalifikaciją. Sprendimai, susiję su asmens karjera, priimami visą gyvenimą, tad karjeros paslaugos yra aktualios mokymosi visą gyvenimą kontekste (Žin., 2008, Nr. 122-4647). Karjeros projektavimas yra reikšmingas, sprendžiant šių dienų aktualias užimtumo, darbo jėgos prisitaikymo prie rinkos sąlygų, verslumo, lygių galimybių problemas. Ilgalaikė mūsų valstybės pažanga priklauso nuo švietimo sistemos ir jos gebėjimo prisitaikyti prie kintančios aplinkos poreikių (Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, 2020). LR 18 vyriausybės programoje akcentuojama nacionalinės visus ugdymo lygmenis apimančios stiprios karjeros konsultavimo ir ugdymo karjerai sistemos kūrimas. 

Siaurai karjeros konsultavimą galima apibūdinti kaip dvipusį, nešališką ir lankstų procesą, kurio metu specialistas atliepia kliento poreikius, palaiko priimant sprendimus, susijusius su gyvenimu, darbu ir tapatybe, padeda ieškant ir priimant sprendimus (pavyzdžiui, prioritetų ir tikslų nustatymas), dirba su klientais kuriant ir siekiant ilgalaikių tikslų, padeda keisti nuostatas ir skatina motyvaciją veikti. Akivaizdu, kad tai plataus kompetencijų spektro reikalaujantis darbas, kuris apima asmens pažinimą, konfidencialių ir nuoširdaus santykio mezgimą, įsigilinimą į kliento asmenybės ypatumus, kylančius iššūkius, gebėjimus, poreikius.

Mokyklos konsultantų įvairių darbo aspektų tyrimai rodo didžiulį specialistų poreikį tobulinti savo kvalifikaciją. Šis poreikis siejamas ne su atskiru konsultavimo proceso elementu ar aspektu, bet ir su teorinėmis žiniomis apie konsultavimą, ypač apie karjeros konsultavimą, ir apie karjeros valdymą, įsidarbinimą, karjeros modelius ir konsultavimo įgūdžių lavinimą (Pociūtė, B. & Bulotaitė, L. & Lazauskaitė-Zabielskė, J. (2019).

Programa bus naudinga visiems teikiantiems karjeros paslaugas specialistams: bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams. Programos dalyviai susipažins su karjeros paslaugų formomis, esminiais konsultavimo principais, įgis praktinių karjeros konsultavimo įgūdžių, gebės identifikuoti tipines karjeros konsultavimo problemas, išmoks jų įveikos būdų. 

Programos tikslas – tobulinti programos dalyvių konsultavimo karjerai kompetencijas.

 

Programos uždaviniai

  • Suteikti žinių apie karjeros konsultavimo paslaugų organizavimą, procesus, tipines problemas ir jų įveikos būdus bei formuoti šiuolaikinio konsultavimo karjerai sampratą. 
  • Formuoti praktinius įgūdžius pasirinkti tinkamą karjeros konsultavimo strategiją, būdus, technikas ir priemones atsižvelgiant į konkrečius tikslus, poreikius ir charakteristikas.
  • Tobulinti gebėjimą atpažinti ir suprasti patiriamų iššūkių priežastis ir pasirinkti efektyvius jų įveikos metodus.
  • Ugdyti gebėjimą rinkti, analizuoti ir vertinti duomenis apie konsultavimo kokybę ir rezultatus.
  • Ugdyti emocinės sveikatos palaikymo, streso įveikos ir profesinio perdegimo prevencijos įgūdžius.


Programos paskirtis

Programa bus naudinga visiems teikiantiems karjeros paslaugas specialistams: bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Rekomenduojama šią programą rinktis išklausius tokias kvalifikacijos tobulinimo programas kaip "Mokinių ugdymas karjerai", "Priešmokyklinis ugdymas karjerai", "Karjeros paslaugų švietimo įstaigoje įveiklinimas", "Tinklaveika karjeros paslaugų teikimo procese", "Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymas karjerai".

Programos kodas - 213003784

Programos apimtis. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų).

Programos turinys. Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai:

1. Karjeros konsultavimo charakteristika.

2. Karjeros specialisto elgsena karjeros konsultavimo procese.

3. Konsultavimo procesas.

4. Karjeros konsultavimo technikos ir formos.

5. Stresas ir perdegimas karjeros specialisto veikloje.

Planuojama programos pradžia - 2023 m. lapkričio mėn.

Programos moduliai

Modulio pavadinimas Trukmė Kaina Veiksmai Būsena
Modulis Nr. 1 Karjeros konsultavimo charakteristika 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


M. Savicko (2015) teigimu, profesinio orientavimo paslaugų sistemoje galima išskirti tris paradigmas. Pirmoji paradigma, susijusi su industrine revoliucija, buvo tradicinis jaunų žmonių orientavimas rasti savo vietą stabiliame darbo pasaulyje. Antroji paradigma siejama su karjeros raida, asistuojant klientams visais hierarchinės karjeros etapais ir kreipiant dėmesį į tai, kad karjera yra visą gyvenimą trunkantis procesas, o profesijos pasirinkimas yra tik vienkartinis įvykis. Trečioji paradigma yra siejama su rizikos visuomene XXI amžiuje, kai karjeros profesionalai kalba ne apie stabilią trisdešimties metų karjerą, bet dėmesį sutelkia į adaptyvumo ugdymą bei pasirengimą įvairioms galimybėms, kai individualizacija keičia institucionalizaciją, kai ne organizacija apibrėžia reikalavimus darbuotojams, bet individai, konstruodami savo savastį, formuluoja savo poreikius ir reikalavimus organizacijoms, tampa nepriklausomi nuo organizacijų. Taigi, šiuolaikiniai konsultantai mokykloje ne tik asistuoja mokiniams planuojant ir įgyvendinant asmeninius, socialinius, akademinius ir karjeros tikslus, bet ir bendradarbiauja su mokyklos socialiniais partneriais, tėvais, bendruomene ir padeda mokyklos bendruomenei spręsti kitus su mokyklos funkcionavimu susijusius uždavinius (Pociūtė B., Bulotaitė L., Lazauskaitė-Zabielskė J, 2019). 

Moduliu siekiama formuoti holistinio karjeros konsultavimo sampratą, padėsiančią orientuotis karjeros problemų lauke ir tinkamai pasirinkti konsultavimo strategijas. Programos dalyviai susipažins su skirtingomis konsultavimo karjerai paradigmomis ir išsiaiškins, kuo konsultavimas karjerai skiriasi nuo koučingo ir psichologinio konsultavimo. 

Modulio tikslas – suteikti žinių apie karjeros konsultavimo paslaugų organizavimą, procesus, tipines problemas ir jų įveikos būdus bei formuoti šiuolaikinio konsultavimo karjerai sampratą. 

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • gebėsite paaiškinti šiuolaikinį požiūrį į pagalbą karjerai;
  • gebėsite suprasti karjeros konsultanto profesines užduotis ir ribas;
  • gebėsite diferencijuoti problemas, kurios sprendžiamos karjeros konsultavimo lauke.


Modulio turinys: 

  1. Karjeros konsultavimas švietimo pagalbos procese.
  2. Karjeros konsultavimo sampratos apibrėžtis.
  3. Pagrindinės karjeros konsultavimo paradigmos.
  4. Karjeros konsultavimo principai.
  5. Karjeros konsultavimo proceso ir turinio problemų laukas.

 

Modulis Nr. 2 Karjeros specialisto elgsena karjeros konsultavimo procese 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Karjeros specialistai neišvengiamai susiduria su kliento gyvenimo situacija. Tai gyvenimo istorija, svarbios patirtys, santykiai su kitais žmonėmis, šeiminė situacija, fizinė ir emocinė sveikata ir kita. Visi šie aspektai svarbūs konsultavime ir gali kelti etinių dilemų (. Pasirinkimai, su kuriais tenka susidurti etiškai dileminėse situacijose, yra nelengvi emociškai, todėl būtina jiems pasiruošti iš anksto. 

Modulyje pateikiama informacija, kuri padės konsultantui pasiruošti konsultuoti sudėtingas situacijas išgyvenančius klientus, reflektuoti savo asmenines nuostatas, įsisąmoninti savo kaip konsultanto vaidmenį ir pasirengti kurti pagarba ir bendradarbiavimu grįstus santykius su klientu.

Modulio tikslas – parengti konsultantą teikti šiuolaikinės karjeros kontekstą atitinkančias karjeros paslaugas.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • būsite susipažinę su esminiais karjeros paslaugų teikimo etikos principais ir mokysitės juos taikyti praktikoje;
  • gebėsite suprasti kliento sprendimus veikiančius šeimyninius, socialinius, kultūrinius veiksnius ir konsultuoti atsižvelgiant į individualius klientų skirtumus.


Modulio turinys: 

  1. Karjeros konsultavimo etiniai principai.
  2. Karjeros specialistų nuostatų svarba konsultavimo procese.
  3. Požiūris į karjeros konsultavimą tradicinės ir šiuolaikinės karjeros sampratų kontekste.
  4. Pozityvaus santykio su klientu kūrimas.
Modulis Nr. 3 Konsultavimo procesas 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Šiame modulyje pateikiama mokymo medžiaga apie pagrindinius konsultavimo elementus (pokalbio erdvė, struktūra, turinys), kuriuos specialistas turi išlaikyti dėmesio centre ir palaikyti tarp jų pusiausvyrą. Specialistams suteikiamos praktinės žinios konsultavimo erdvės ir laiko planavimui, kurios padės sklandžiai vesti konsultacijos pokalbį, kurti bendradarbiavimo santykius su klientais bei sumažins patiriamo streso lygį. Pradedantieji specialistai dažnai nerimauja, kokius klausimus užduoti, ką sakyti pokalbio metu, todėl šiame modulyje jie ras praktinius patarimus, kaip aktyviai klausytis ir teikti grįžtamąjį ryšį, kaip reaguoti į pokalbio turinį ir kliento elgesį, kaip konsultuoti sudėtingose, ne tipinėse situacijose.

Modulio tikslas – parengti specialistą, gebantį savarankiškai planuoti konsultavimo paslaugas ir kurti bendradarbiavimu paremtus santykius su klientais.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • gebėsite pasirinkti tinkamą konsultavimo strategiją atsižvelgiant į konkrečius kliento poreikius ir charakteristikas;
  • gebėsite efektyviai naudotis aktyvaus klausymosi įgūdžiais, kad padėtumėte klientui suprasti problemos lauką ir planuoti jos sprendimo žingsnius. 


Modulio turinys: 

  1. Konsultavimo pokalbio erdvė.
  2. Karjeros specialisto ir kliento kontaktas: kontakto palaikymo įgūdžiai, pasipriešinimas.
  3. Konsultavimo proceso struktūra: problema, problemos tyrimas, alternatyvų analizė, problemų sprendimo planavimas įsivertinimas.

 

Modulis Nr. 4 Karjeros konsultavimo technikos ir formos 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Šiuolaikinis karjeros specialistas turi būti įvaldęs skirtingas konsultavimo technikas ir pasirengęs kokybiškai teikti konsultavimo paslaugas nuotoliniu būdu. Šiame modulyje suteikiamos žinios, kaip tam pasiruošti ir kokias kompensacines konsultavimo priemones galima naudoti, kad nenukentėtų ryšys su klientu ir pačios paslaugos kokybė. 

Modulio tikslas – parengti specialistą, gebantį taikyti konkrečią konsultavimo situaciją atitinkančius konsultavimo būdus, technikas ir priemones.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • suprasite ir gebėsite taikyti individualaus, grupės ir nuotolinio konsultavimo formas;
  • gebėsite pasirinkti konkrečią konsultavimo situaciją atitinkančius konsultavimo būdus, technikas ir priemones;
  • gebėsite rinkti, analizuoti ir vertinti duomenis apie konsultavimo kokybę ir rezultatus.


Modulio turinys: 

  1. Individualaus konsultavimo būdai ir procedūros.
  2. Grupės konsultavimo ypatumai.
  3. Nuotolinio konsultavimo ypatumai.

 

Modulis Nr. 5 Stresas ir perdegimas karjeros specialisto veikloje 8 ak. val. 0,00 EUR

Teorinė dalis: 6 ak. val. Praktinė dalis: 2 ak. val.

Kaina: 0,00 EUR

Modulio anotacija


Tyrimų rezultatai rodo (Bardhoshi et al., 2014), kad dėl darbo lūkesčių ir konsultavimo praktikos nesuderinamumo mokyklos konsultantai išgyvena stresą ir profesinį perdegimą, kuris  susijęs su jų pasitenkinimu darbu. Kuo labiau išauga streso raiškos lygis, tuo labiau mažėja konsultantų pasitenkinimas savo darbu (Baggerly et al., 2006).

Konsultavimas yra tiesiogiai susijęs su pagalbos kitiems žmonėms teikimu ir su intensyviu bendravimu, reikalaujančiu didesnių šių specialistų emocinių išteklių. Todėl karjeros specialistui labai svarbu rūpintis savo emocine sveikata, nes ji tiesiogiai įtakoja jo profesinės veiklos efektyvumą - palaiko asmeninį autentiškumą, atvirumą, savęs pažinimą, asmenybės jėgą ir identiškumą, neapibrėžtumo toleravimą, asmeninę atsakomybę, tarpasmeninių santykių kūrimą, realistiškų tikslų kėlimą, realistiško savo galimybių vertinimo, empatiškumo lygį. 

Šiame modulyje pateikiami praktiniai patarimai, kaip tvarkytis su patiriamu stresu, rūpintis emocine higiena, kaip atpažinti profesinio perdegimo požymius ir kaip sau padėti. 

Modulio tikslas – ugdyti specialistų gebėjimą laiku atpažinti streso ir profesinio perdegimo simptomus ir taikyti streso valdymo ir emocinės higienos palaikymo metodus.

Modulio apimtis 8 akademinės valandos (teorinė dalis – 6 akad. val., praktinė dalis – 2 akad. val.)


Modulis rekomenduojamas bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams, pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams.

Mokymosi rezultatai (plėtojamos kompetencijos). Išklausę modulį ... 

  • gebėsite atpažinti streso ir perdegimo simptomus, priežastis, sukeliamus padarinius;
  • įgysite emocinės sveikatos palaikymo įgūdžių, kuriuos galėsite panaudoti tiek asmeninės gerovės, tiek konsultavimo praktikoje. 


Modulio turinys: 

  1. Streso samprata, profesinio perdegimo samprata ir profesinio perdegimo simptomai.
  2. Profesinio perdegimo prevencija.