Karjeros kompetencijų ugdymui skirtų veiklų formaliajame ir neformaliajame švietime planavimas ir vykdymas
Informacija
Tikslinė grupė: Karjeros specialistams
Vykdymo platforma: Mukis
Programos aktualumas
Kvalifikacijos tobulinimo programa (toliau – Programa) „Karjeros kompetencijų ugdymui skirtų veiklų formaliajame ir neformaliajame švietime planavimas ir vykdymas“ skirta asmenims, teikiantiems karjeros paslaugas: pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams, bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams / vadovams.
Pasirinktas profesinės karjeros kelias daro įtaką visoms žmogaus gyvenimo sritims (Stanišauskienė, Urbonienė (2018). Todėl karjeros kompetencijų ugdymas įgauna ypatingą reikšmę sėkmingam karjeros vystymui ir planavimui. Karjeros kompetencijas suprantame, kaip visą eilę šiuolaikiniame darbo pasaulyje būtinų asmeninių savybių ir gebėjimų, kuriuos galima sėkmingai taikyti praktinėje veikloje (Stanišauskienė, 2004). Ugdymo karjerai programoje (2014) karjeros kompetencijos apibūdinamos kaip visuma žinių ir supratimo, gebėjimų ir nuostatų apie save, mokymosi, saviraiškos ir darbo galimybes, karjeros sprendimų priėmimą, karjeros planavimą, derinimą su kitomis gyvenimo sritimis ir realizavimą. Taigi, šiuolaikiniame darbo pasaulyje norint sėkmingai valdyti, planuoti ir vystyti savo karjerą ypatingas vaidmuo suteikiamas karjeros kompetencijoms. Todėl karjeros specialistams, dirbantiems švietimo įstaigose, mokinių parengimas sėkmingai karjerai - pagrindinis profesinis tikslas. Karjeros specialistui svarbu sudaryti sąlygas visiems mokiniams ugdytis karjeros kompetencijas, palaikyti mokinius, jiems pažįstant, kuriant ir realizuojant save (Augienė, 2018). Sėkmingas karjeros kompetencijų ugdymas neapsiribuoja vien formaliu švietimu, jis tęsiamas ir per neformaliojo švietimo veiklas (Švietimo įstatymas, suvestinė redakcija nuo 2021-01-01 iki 2021-08-31). Svarbu suprasti, kad neformalusis švietimas yra neatsiejama mokymosi visą gyvenimą koncepcijos dalis, todėl įgauna ypatingą reikšmę karjeros kompetencijų ugdyme (Neformaliojo ugdymo aktualijos, 2012).
Karjeros kompetencijų ugdymas tiek formaliajame, tiek neformaliajame švietime turi būti nuoseklus. Todėl svarbu išnaudojant mokymo proceso lankstumo galimybes ir derinant formalųjį mokymą su įvairiomis neformaliojo švietimo formomis (Ugdymo karjerai programoje ,2014). Vadinasi, atrinkti karjeros specialisto metodai, priemonės, numatyta aplinka turi padėti pasiekti iškeltus karjeros kompetencijų ugdymo(si) tikslus. Svarbu, kad mokiniai mokytųsi aktyviai veikdami, būtų sukurtas palankus užsiėmimo mikroklimatas, tik tokioje aplinkoje sudaromos sąlygos mokiniui veiksmingai ugdytis karjeros kompetencijas dabarčiai ir ateičiai.
Programos tikslas – tobulinti kompetenciją planuoti ir vykdyti formaliojo ir neformaliojo ugdymo veiklas, skirtas karjeros kompetencijoms ugdyti.
Programos uždaviniai
- Suteikti žinių apie šiuolaikinės didaktikos principais grįsto karjeros kompetencijų ugdymą ir tobulinti praktinius gebėjimus taikyti šiuolaikinius didaktikos principus atrenkant metodus, priemones ir modeliuojant ugdymo(si) aplinkas karjeros kompetencijoms ugdyti.
- Suteikti žinių apie karjeros kompetencijų ugdymui skirto užsiėmimo planavimą ir tobulinti praktinius gebėjimus taikant karjeros kompetencijų ugdymo strategijas planuojant ir vykdant užsiėmimą.
- Suteikti žinių apie integruoto ugdymo pagrindinius principus ir ugdymo turinio integravimo būdus, tobulinti praktinius gebėjimus integruojant karjeros kompetencijų ugdymą į bendrojo ugdymo mokomųjų dalykų programų turinį.
- Suteikti žinių apie karjeros kompetencijų ugdymo galimybes neformaliajame mokinių švietime, šiuolaikinės didaktikos principų taikymo ypatumais modeliuojant veiklas ir dirbant su mokinių grupe, ir tobulinti gebėjimus rengiant mokinių neformaliojo švietimo programas.
- Suteikti žinių apie mokinių karjeros kompetencijų vertinimą ir į(si)vertinimą ir formuoti įgūdžius praktiškai taikyti vertinimo ir į(si)vertinimo metodus.
Programos paskirtis
Programa rekomenduojama asmenims, teikiantiems karjeros paslaugas: pagalbos mokiniui specialistams (socialiniams pedagogams, psichologams), vaikų neformaliojo švietimo pedagogams, bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų karjeros specialistams, priešmokyklinio ugdymo pedagogams, bendrojo ugdymo mokytojams, profesijų mokytojams, klasių auklėtojams/ vadovams.
Rekomenduojama šią programą rinktis išklausius tokias kvalifikacijos tobulinimo programas kaip "Mokinių ugdymas karjerai", "Priešmokyklinis ugdymas karjerai", "Karjeros paslaugų švietimo įstaigoje įveiklinimas", "Tinklaveika karjeros paslaugų teikimo procese", "Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymas karjerai".
Programos kodas - 213003783
Programos apimtis. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (30 teorijos ir 10 praktinio darbo valandų).
Programos turinys. Programą sudaro 5 atskiri 8 akademinių valandų trukmės tarpusavyje susiję moduliai:
1. Šiuolaikinės didaktikos principais grįstas karjeros kompetencijų ugdymas.
2. Karjeros kompetencijų ugdymui skirto užsiėmimo planavimas.
3. Karjeros kompetencijų ugdymo integravimas į mokomuosius dalykus.
4. Karjeros kompetencijų ugdymo integravimas į neformaliojo švietimo veiklas.
5. Mokinių karjeros kompetencijų vertinimas ir į(si)vertinimas.
Planuojama programos pradžia - 2023 m. spalio mėn.